Home
agenda
vorige producties
Overzicht voorstellingen
Liefde.Pijn ATFR foto's
Liefde repetitiefoto's
Liefde juryverslag
Björn
Björn foto's ATFR
Björn repetitiefoto's
Björn juryverslag
Drie tot de derde
Schending foto's voorstelling
Schending repetitiefoto's
Hallo foto's voorstelling
Hallo repetitiefoto's
Afslag 40 voorstellingsfoto's
Afslag 40 foto's
Blank
Blank
Kamp Erpingham Flyer
Kamp foto's voorstelling
Kamp repetitiefoto's
Interiors
Interiors
Interiors foto's voorstelling
Interiors foto's ATFR Preview
Interiors repetitiefoto's
Vijf kleine biggetjes
Vijf kleine biggetjes foto's
Vijf kleine biggetjes flyer
DRIE
De Pinna foto's voorstelling
Bloedsap foto's voorstelling
Stallerhof foto's voorstelling
Familie Feest
Familie Feest foto's voorstelling
Familie Feest repetitiefoto's

Familie Feest Flyer
Trio
Trio foto's
Heden Christine foto's voorstelling
Heden Christine repetitiefoto's
Konijn repetitiefoto's
Konijn foto's Voorstelling
Konijn foto's St Louis
Konijn St. Louis Pers



Hamlet
Hamlet foto's voorstelling
Hamlet repetitiefoto's
Hamlet Flyer
PINK
Pink foto's voorstelling
Pink foto's publiek
Pink fotoshoot


PINK Flyer
PINK Flyer 2
Exen
Exen
EX foto's
Exen
Weduwen
Weduwen foto's
WVTTK
WVTTK foto's
Cloaca
Cloaca foto's
Zouthuis
Zouthuis foto's
Van as tot gras
Van as tot gras
Ashes foto's
Van as tot gras
Gras foto's
Van as tot gras
Interview foto's
Louvre
Louvre foto's
Louvre programma
Werk
Werk foto's
Probleemcomponist
Probleemcomponist foto's
Clown op het slagveld
Clown foto's
Zoet
Zoet foto's
Woyzeck
Woyzeck foto's
Liefde repetitiefoto's
Liefde.Pijn ATFR foto's
Björn foto's ATFR
Björn repetitiefoto's
Seizoensopening 2016
Afslag 40 voorstellingsfoto's
Afslag 40 foto's
Schending foto's voorstelling
Schending repetitiefoto's
Hallo foto's voorstelling
Hallo repetitiefoto's
Kamp foto's voorstelling
Kamp repetitiefoto's
Interiors foto's voorstelling
Interiors repetitiefoto's
Interiors foto's ATFR Preview
Vijf kleine biggetjes foto's
De Pinna foto's voorstelling
Bloedsap foto's voorstelling
Stallerhof foto's voorstelling
Familie Feest foto's voorstelling
Familie Feest repetitiefoto's
Heden Christine foto's voorstelling
Heden Christine repetitiefoto's
Trio foto's
Konijn foto's Voorstelling
Konijn foto's St Louis
Konijn repetitiefoto's
Hamlet foto's voorstelling
Hamlet repetitiefoto's
Pink foto's voorstelling
Pink foto's publiek
Pink fotoshoot
EX foto's
Weduwen foto's
WVTTK foto's
Cloaca foto's
Zouthuis foto's
Ashes foto's
Gras foto's
Interview foto's
Louvre foto's
Werk foto's
Probleemcomponist foto's
Clown foto's
Zoet foto's
Woyzeck foto's














wiezijnwij
Organisatie
Links















Contact

VZOD - Björn juryverslag

VZOD – BJØRN


Tekst: Nasja Covers

Regie: Serge Muller Kobold

Spelers: Sonja Eringaard, Wilke Schot, Michel Kwaak en Jos Verlinden

Coach: Suus van Driel


VZOD leidt het publiek binnen bij het laatste concert van een ABBA coverband. In de volgende

scène zien we een reünie van dezelfde groep, meer dan twintig jaar later. Maar er is veel gebeurd

in die twintig jaar: frustraties zijn beginnen etteren en vriendschappen zijn uit elkaar gescheurd. Er

is eigenlijk maar één iets hetzelfde gebleven: de liefde voor ABBA.

De jury was onder de indruk van de energie van het begin van de voorstelling: het concert

swingde, de jasjes glinsterden en de pruiken waren heerlijk fout. We waren echt even bij een

kneuterig cover-concert en daarbij waren de lekker losse heupen van Leonard een hilarisch

hoogtepunt. In de volgende scène zagen we verschillende goede aanzetten tot personages: iedereen

wilde iets. Bjørn wilde optreden op het huwelijk, Erna wilde dat niet door een te kleine jurk.

Leonard wilde met Wilma naar bed en die laatste wilde dat eigenlijk ook. Allemaal duidelijke

motieven die helpen bij het helder vertolken van de personages. Ook de momenten dat het over

maatschappelijke vraagstukken gaat, waren erg sterk: de discussies over homo’s en shootings

waren pijnlijk herkenbaar en haalde bij een groot deel van het publiek ongetwijfeld herinneringen

op aan familiefeesten of etentjes met collega’s. Een komisch hoogtepunt was de “Voicemail?” die

Erna naar Wilma sneerde toen die laatste haar man bestraffend toesprak aan de telefoon. Het

technische aspect van het huwelijk dat door het raam te zien was, werd zuiver gespeeld en werkte

goed. Tenslotte was de onderlinge vriendschap en het plezier van de spelers ook overduidelijk.

De jury gelooft dat het plezier nog veel groter had kunnen zijn als er iets beter naar elkaar

geluisterd werd. Waar VZOD in deze voorstelling nog veel winst zou kunnen halen, is in de

controle over het materiaal: iedere speler leek nog erg bezig met zijn of haar tekst en dansjes en

had daardoor weinig oog voor de anderen. Er werd regelmatig door elkaar gesproken, de dansjes

liepen niet erg vlot en er werd een ABBA-nummer te vroeg ingezet. Hierdoor kreeg de jury het

idee dat VZOD misschien wat te snel in première was gegaan.

Ook in de mis-en-scène kan VZOD nog een stap maken: de spelers stonden erg vaak op een rijtje

of op een kluitje, er werd maar de helft van de (toegegeven) gigantische vloer gebruikt. De blik

van het publiek werd niet altijd goed gestuurd. Bijvoorbeeld toen Leonard en Wilma op de vloer in

stilte aan het praten en flirten waren. Waarom lagen zij in het midden van de vloer terwijl er naar

de twee andere spelers gekeken moest worden? Waarom niet aan de kant? Waarom is er niet met

licht gewerkt om duidelijk te maken waar de focus lag? De vraag die de regie zich bij iedere scène

moet stellen, is wat er voor het publiek belangrijk is en wat niet. Deze vraag lijkt onvoldoende gesteld.

Het was opvallend dat er onder de juryleden een discussie op gang kwam over wie die Hans

eigenlijk was? Hun manager? Een fan? Het enige wat duidelijk was, was dat Hans af en toe mee

naar optredens ging.

Tenslotte raadt de jury VZOD aan om te kiezen voor ofwel het playbacken ofwel het zingen van

de ABBA-nummers. Een duidelijke keuze zal de voorstelling ten goede komen. VZOD heeft alle

ingrediënten in handen om een leuke, komische, soap-achtige voorstelling te spelen.

Als ze de mis-en-scène, het decor en de onderlinge verhouding op scherp stellen, weet de jury zeker dat het

spel- en kijkplezier zal toenemen.