VZOD - Björn juryverslag
VZOD – BJØRN
Tekst: Nasja Covers
Regie: Serge Muller Kobold
Spelers: Sonja Eringaard, Wilke Schot, Michel Kwaak en Jos Verlinden
Coach: Suus van Driel
VZOD leidt het publiek binnen bij het laatste concert van een ABBA coverband. In de volgende
scène zien we een reünie van dezelfde groep, meer dan twintig jaar later. Maar er is veel gebeurd
in die twintig jaar: frustraties zijn beginnen etteren en vriendschappen zijn uit elkaar gescheurd. Er
is eigenlijk maar één iets hetzelfde gebleven: de liefde voor ABBA.
De jury was onder de indruk van de energie van het begin van de voorstelling: het concert
swingde, de jasjes glinsterden en de pruiken waren heerlijk fout. We waren echt even bij een
kneuterig cover-concert en daarbij waren de lekker losse heupen van Leonard een hilarisch
hoogtepunt. In de volgende scène zagen we verschillende goede aanzetten tot personages: iedereen
wilde iets. Bjørn wilde optreden op het huwelijk, Erna wilde dat niet door een te kleine jurk.
Leonard wilde met Wilma naar bed en die laatste wilde dat eigenlijk ook. Allemaal duidelijke
motieven die helpen bij het helder vertolken van de personages. Ook de momenten dat het over
maatschappelijke vraagstukken gaat, waren erg sterk: de discussies over homo’s en shootings
waren pijnlijk herkenbaar en haalde bij een groot deel van het publiek ongetwijfeld herinneringen
op aan familiefeesten of etentjes met collega’s. Een komisch hoogtepunt was de “Voicemail?” die
Erna naar Wilma sneerde toen die laatste haar man bestraffend toesprak aan de telefoon. Het
technische aspect van het huwelijk dat door het raam te zien was, werd zuiver gespeeld en werkte
goed. Tenslotte was de onderlinge vriendschap en het plezier van de spelers ook overduidelijk.
De jury gelooft dat het plezier nog veel groter had kunnen zijn als er iets beter naar elkaar
geluisterd werd. Waar VZOD in deze voorstelling nog veel winst zou kunnen halen, is in de
controle over het materiaal: iedere speler leek nog erg bezig met zijn of haar tekst en dansjes en
had daardoor weinig oog voor de anderen. Er werd regelmatig door elkaar gesproken, de dansjes
liepen niet erg vlot en er werd een ABBA-nummer te vroeg ingezet. Hierdoor kreeg de jury het
idee dat VZOD misschien wat te snel in première was gegaan.
Ook in de mis-en-scène kan VZOD nog een stap maken: de spelers stonden erg vaak op een rijtje
of op een kluitje, er werd maar de helft van de (toegegeven) gigantische vloer gebruikt. De blik
van het publiek werd niet altijd goed gestuurd. Bijvoorbeeld toen Leonard en Wilma op de vloer in
stilte aan het praten en flirten waren. Waarom lagen zij in het midden van de vloer terwijl er naar
de twee andere spelers gekeken moest worden? Waarom niet aan de kant? Waarom is er niet met
licht gewerkt om duidelijk te maken waar de focus lag? De vraag die de regie zich bij iedere scène
moet stellen, is wat er voor het publiek belangrijk is en wat niet. Deze vraag lijkt onvoldoende gesteld.
Het was opvallend dat er onder de juryleden een discussie op gang kwam over wie die Hans
eigenlijk was? Hun manager? Een fan? Het enige wat duidelijk was, was dat Hans af en toe mee
naar optredens ging.
Tenslotte raadt de jury VZOD aan om te kiezen voor ofwel het playbacken ofwel het zingen van
de ABBA-nummers. Een duidelijke keuze zal de voorstelling ten goede komen. VZOD heeft alle
ingrediënten in handen om een leuke, komische, soap-achtige voorstelling te spelen.
Als ze de mis-en-scène, het decor en de onderlinge verhouding op scherp stellen, weet de jury zeker dat het
spel- en kijkplezier zal toenemen.